Nästa generations grafdatabas är här: Neo4j 5

Nya versionen ger bättre skalbarhet och högre prestanda. Det blir enklare att skapa och distribuera intelligenta applikationer i alla miljöer.

9 november 2022Neo4j, världens ledande plattform för grafdata, släpper Neo4j 5 – nästa generations grafdatabas. Med Neo4j 5 ökar prestandaförsprånget ytterligare mellan grafdatabaser och traditionella databaser, samtidigt som utskalning och uppskalning med installationer i olika miljöer förenklas: i molnet, hybrid- eller multimoln. Som resultat går det ännu snabbare för företag att och skapa och driftsätta intelligenta applikationer i stor skala och möjligt att få ut större värde från sina data.

– Allt fler organisationer väljer att använda sig av grafteknik för att bättre utnyttja kopplingar mellan data och lösa storskaliga problem. Vi har byggt Neo4j 5 för att erbjuda den skalbarhet, smidighet och prestanda som hjälper våra användare att flytta gränserna för vad som är möjligt med deras data och för deras verksamheter, säger Emil Eifrem, VD och grundare på Neo4j.

Neo4j-5-Feature

Bildtext: Med Neo4j 5 ökar prestandaförsprånget ytterligare mellan grafdata jämfört med traditionella databaser. Uppskalning och installationer i olika miljöer förenklas: i molnet, hybrid- eller multimoln.

Exempel på nyheterna i Neo4j 5:

• Förbättrat frågespråk och upp till 1000 gånger snabbare frågeprestanda. En ny syntax gör det ännu enklare att skriva komplexa, mönstermatchande förfrågningar. Förbättrad indexering, frågeplanering och exekvering gör Neo4j 5 till den snabbaste versionen hittills. Till exempel kan flerhoppsfrågor köras upp till 1000 gånger snabbare jämfört med Neo4j 4. Dessa förbättringar kommer ovanpå grafdatabasens redan inbyggda fördelar som kan ge prestandavinster på en storleksordning jämfört med traditionella databaser.

• Automatiserad utskalning till hundratals maskiner, vilket gör det möjligt för en kund att växa och hantera enorma mängder förfrågningar med väldigt lite manuellt arbete och betydligt lägre infrastrukturkostnader. Genom nya och förbättrade funktioner som Autonomous Clustering och Composite databases i Fabric, kan mycket stora grafer hanteras och skalas ut i vilken miljö som helst. Neo4j 5 automatiserar även allokering och omfördelning av datorresurser.

• Kontinuerliga uppdateringar av alla installationer, oavsett om de ligger i molnet, multi-moln, hybridmiljö eller on-prem. Neo4j 5 säkerställer kompatibilitet mellan applikationer i egen drift och sådana som hanteras av Neo4j genom Aura. Dessutom finns ett nytt verktyg, Neo4j Ops Manager, som möjliggör enkel och enhetlig övervakning och hantering av alla installationer från en och samma panel, vilket ger användaren full kontroll över sin miljö.

Neo4j 5 kan laddas ner från neo4j.com/download-center och finns även tillgängligt via AWS, Azure och Google Cloud Platform.

Neo4j 5 sätter en ny standard för prestanda

Mer än 1 300 organisationer har valt Neo4j:s teknologi för att driva verksamhetskritiska applikationer med höga krav på prestanda, säkerhet och dataintegritet. Med Neo4j 5 utökas försprånget ytterligare, i en tid när användningen av grafdata växer mycket snabbt.

– Att byta till Neo4j var en stor vinst för oss. Vi ser betydande prestandaförbättringar och en stor minskning av kostnaderna för lagring och infrastruktur. Nu kan våra medarbetare fokusera på att förbättra infrastrukturen i stället för att lägga sin tid på frustrerande detaljarbete med den, säger David Fox, Senior Software Engineer på Adobe samt medgrundare och Engineering Lead på devRant.

Mer information

För att lära dig mer om Neo4j 5, besök webbsidan om Neo4j 5, läs artikeln “Scale New Heights with Neo4j 5 Graph Database” eller anmäl dig till en session på utvecklarkonferensen NODES 2022 “What’s New in Neo4j 5 and Aura 5 for Developers” eller “Introducing Neo4j 5 for Administrators.”